مرسدس سخت جان براي دانشجويان ايراني!
مرسدس بنز W123 يکي از به ياد ماندنيترين محصولات دهه هفتادي اين کمپاني آلماني است که در تيراژي نسبتاً قابل توجه به ايران وارد شده و هنوز هم تعداد زيادي از آن در معابر کشورمان تردد دارند و حتي به صورت روزمره مورد استفاده هستند. در اين مطلب به طور خلاصه به ويژگيهاي اين محصول نوستالژيک و تاريخچه آن ميپردازيم.
نگاهي به تاريخچه مرسدس بنز W123 در ايران
با آن که همزمان با عرضه? جهاني نسل W123، اين مدل از کلاس E توسط نماينده رسمي مرسدس بنز در ايران، يعني شرکت «مريخ»، واردات اين خودرو به ايران را در دستور کار قرار داد، اما بيشتر شهرت و البته محبوبيت اين مدل شايد مديون واردات آن پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در دهه شصت خورشيدي باشد. در آن دوره با وجود بسته بودن واردات خودرو، وجود مجوز واردات دانشجويي به يک نعمت براي علاقمندان بدل شده بود و تعداد زيادي از اين خودروي آلماني با اين مجوز در سالهاي 1358 تا 1366 وارد کشورمان شد و مرسدس بنز W123 يکي از معدود خودروهاي اروپايي مدرن بود که در دهه شصت هنوز هم نمونه صفر کيلومتر آن در نمايشگاههاي خودرو (خصوصاً منطقه عباس آباد تهران) يافت ميشد. همين امر سبب شد تا در آن زمان به اين نسل از کلاس E در ايران لقب «بنز دانشجويي» داده شود.
در نسل W123 مرسدس بنز سعي کرد تا با ارائه يک طراحي مدرن و به روز، تا حد زيادي از سبک و سياق محافظه کارانه مدل قبلي يعني نسل W114/115 فاصله بگيرد. از نظر زبان طراحي، اين مدل شباهتهاي زيادي با کلاس S و SL/SLC هم دوره خود داشت و همين به جذابيت آن ميافزود. علاوه بر اين بايد به نحوه مهندسي اين مدل اشاره کرد که علاوه بر ايمني و کيفيت سواري مدرن و بسيار مناسب، تا حد زيادي به آن يک طبع سخت جان و دوام قابل توجه داده بود. همين امر سبب شد تا استقبال جهاني از اين محصول آلماني قابل توجه باشد. در اين نسل مرسدس بنز علاوه بر مدل سدان، نمونههاي ليموزين، استيشن و کوپه با موتورهاي 4، 5 و 6 سيلندر بنزيني و ديزلي عرضه شد.
علاوه بر واردات شرکتي در دوران پيش از انقلاب اسلامي و البته شخصي با مجوز دانشجويي در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بخشي از واردات اين مدل توسط نهادهاي مختلف دولتي انجام شدند. در دهه? شصت ناوگان پليس ايران مجهز به انواع سدان اين مدل بود و البته تعدادي نيز براي استفاده به صورت آمبولانس وارد شدند. جالب اين که ظاهراً تعداد کمي نيز براي استفاده تشريفاتي به ايران آمدند که اکثراً پيشرانههاي 6 سيلندر داشتند.
همانند ساير محصولات مرسدس بنز، بيشتر بنزهاي دانشجويي وارد شده به ايران از انواع سادهتر و کم آپشن بودند. بيشتر سهم واردات متعلق به نمونههاي 230E و 200E بودند و تعداد اندکي نيز از مدلهاي 280E و البته ديزل وارد کشورمان شد. همين امر سبب شد تا علاوه بر لقب «بنز دانشجويي»، بسياري اين مدل را با کد بنز 230 بشناسند. برخي آپشنها نظير سانروف، رينگهاي رونال و شيشههاي رنگي در بين نمونههاي وارد شده به ايران بيشتر از ديگر موارد ديده ميشدند.
نکات مهم خريد و نگهداري مرسدس بنز W123
از جمله نقاط قوت W123 ميتوان به تعادل و هندلينگ بسيار خوب، کيفيت سواري فوق العاده مدرن، کيفيت قطعات و ماندگاري بالاي قطعات يدکي و موتور و گيربکس بسيار جان سخت اشاره کرد.يک نکته بسيار مهم تفاوتهاي دو سري پيشرانههاي اين مدل است.
در سري اول که اصطلاحاً «موتور سفيد» ناميده شدهاند، مشکلات روغن کاري و ياتاقان شايع است. در سري دوم که «موتور مشکي» نام گرفته، اين موارد رفع شده و از بادوامترين پيشرانههاي تاريخ مرسدس نماي داخلي مرسدس بنز
سلامت داشبورد، صندليهاي جلو، پوسيدگي در پشت کاسه چراغ، افتادگي درب صندوق عقب، پايين دربها و گلگيرها از جمله ساير نقاط ضعف بالقوه اين مدل هستند که بايد به هنگام خريد به آنها توجه کرد. افتادگي عقب صندوق است. همانند ساير محصولات کلاسيک آلماني، در بازار ايران قطعات يدکي تزئيني W123 کمياب شدهاند و قيمت آنها به شدت بالا رفته است.
مرسدس بنز W123 از نظر دوام و استحکام نسبت به ساير محصولات آلماني هم دوره خود يک سر و گردن بالاتر است و همين مورد از اين نسل يک اسطوره ساخته است. علاوه بر محبوبيت نوستالژيک و تاريخي اين مدل در ايران، خارج شدن بسياري از مدلهاي کم تيراژتر از دسترس بيشتر علاقمندان به خاطر قيمتهاي نجومي، اين روزها قيمت W123 نيز روندي افزايشي پيدا کرده است.
با اين حال، اين مدل هنوز هم گزينهاي مناسب و در دسترس براي کساني است که ميخواهند کيفيت سواري مثال زدني تقريباً مدرن مرسدس بنزهاي دوران طلايي اين برند را در قالب يک خودروي کلاسيک نوستالژيک تجربه کنند.
درباره این سایت